Kaip atlikti skaitymo ir suvokimo užduotį? (atmintinė)

Kaip atlikti skaitymo ir suvokimo užduotį?
ATMINTINĖ
Teksto skaitymas – dvasios penėjimas, kartais tikra dvasios puota

1. Negrožinio teksto suvokimo užduotis yra sudėtinga, todėl, mielasis, turi ruoštis kaip galima sąmoningiau. Pirmiausia suvok užduoties tikslą: įvertinti tavo gebėjimus bei įgūdžius, taikyti dalykines žinias (rasti bei panaudoti informaciją ir pan.), atskleisti kultūrinę kompetenciją, suvokti informaciją (analizuoti, argumentuoti, sieti, vertinti, apibendrinti…).
2.1. Dirbant su tekstu iki jo suvokimo etapo yra dar du: (susi)pažinimo atidžiai skaitant ir supratimo.
2.2. Perskaitęs tekstą pirmą kartą ir apžvelgęs duomenis „aplink” jį (teksto autorių ir pavadinimą; leidinio, iš kurio tekstas paimtas, pavadinimą; leidimo datą ir kt.) bei įvertinęs jų teikiamą informaciją, leisk, kad visa tai „susigulėtų”. Tuo tarpu, apytiksliai per pusę valandos, atlik kalbos užduotį.
2.3. Sugrįžęs prie teksto, kad suprastum ir (sugebėtum atlikti vieną ar kitą užduotį, privalai turėti literatūros istorijos, literatūrologijos, stilistikos bei kitų sričių žinių (apie problemą, idėją, stilių ir 1.1,) ir mokėti jas taikyti.
2.4. Žinok, kad kelias į suvokimą – per supratimą. Todėl nesustok pusiaukelėje.
2.5. įsidėmėk! Svarbiausias yra trečiasis etapas -suvokimas: žinios (mokėjimai) + gebėjimai ir įgūdžiai (patirtis).
2.6. Suvokimas – tai teksto, kaip visumos, apmąstymas, nagrinėjimas, argumentavimas, detalizavimas, siejimas, vertinimas pagal klausimus (to, beje, ir reikalauja lietuvių kalbos egzamino testo pirmosios dalies užduotys).

• Teksto visuma – tai ir turinys, ir kalbinė raiška, ir teksto pobūdis, ir autorinis kontekstas…
• Negrožinio teksto pobūdis – tai funkcinis stilius ir žanras.
3.1. Iš kalbinės raiškos – kalbos priemonių parinkimo ir vartojimo – atpažinsi funkcinį stilių, autoriaus savitumą, rašymo tikslą.
• Stiliaus savitumas pasiekiamas vartojant leksines ir retorines figūras, įterpiant įvairių dalykų iš kitų kontekstų, kalbėjimo intonacija ir kt.
• Išmok funkcinių stilių – ypač publicistinio – svarbiausius bruožus, žanrus bei žanrines ypatybes.
3.2. Nustatęs autoriaus rašymo tikslą (supažindinti, atskleisti, įspėti…) – šį jis išsako tiesiogiai arba išreikšdamas savo emocijas – sparčiau artėsi suvokimo link, nes greitai „apčiuopsi” ir galėsi palyginti autoriaus bei savo požiūrį į analizuojamą gyvenimo reiškinį. Be to, tai padės lengviau suformuluoti problemą. Arba atvirkščiai: suformulavęs problemą greičiau suvoksi ir autoriaus rašymo tiksią.
4.1. Žingsniuodamas per klausimyną pirmiausia stenkis apmąstyti klausimus, bet iškart atsakinėti į juos nešok. Atsimink: teksto suvokimo užduotis – tai ne atsakymai į klausimus. Tai teksto visumos prasmės atskleidimas. Tą prasmę suvokti ir padeda klausimynas- dar vienas tekstas kaip visuma. Nes klausimai, aišku, buvo formuluojami kryptingai: nuo paprastesnių į sudėtingesnius, nuo konkrečių prie abstrakčių…
4.2. Todėl nustatyk kiekvieno klausimo pobūdį.

• Vieni klausimai nurodo rasti informaciją, kiti -analizuoti, treti – apibendrinti, ketvirti – vertinti…
• Taip pat išsiaiškink, į ką – teksto visumą ar pastraipą, turinį ar kalbinę raišką – klausimas orientuotas.
4.3. Turbūt pastebėjai, kad apie tą patį dalyką pateikiama keletas klausimų. Kad teisingą atsakymą parašytum ten, kur jis dera, įsigilink, atsimink, kurį analizuojamo reiškinio
aspektą prašoma atskleisti. Ypač atsargiai reikia atsakinėti j dvigubus ir trigubus klausimus.
4.4. Nepamiršk, kad kiekviename klausime yra „sufleris”.
4.5. Dauguma užduoties klausimų – apie konkrečius dalykus: įvairius vaizduojamus objektus, jų aplinką, santykius.
4.6. Neverta stengtis atsakinėti į klausimus iš eilės.
4.7. Jei nesupranti klausimo –

• išskirk svarbiausią žodį,
• klausiamąjį sakinį paversk tiesioginiu,
• nustatyk, tiesioginė ar perkeltinė jo prasmė.
4.8. Neatsakinėk į klausimus citatomis tada, kai to neprašo užduotis. Atsimink, teksto suvokimo užduotis prašo suvokti autoriaus tekstą- vadinasi, jį analizuoti, vertinti…
5. Žinok, kad apie temą tiesiogiai ar netiesiogiai, konkrečiai ar abstrakčiai bus rašoma teksto pradžioje.
6. Pirmose teksto pastraipose ieškok ir problemos, irgi suformuluotos netiesiogiai, probleminio klausimo forma (ji būtinai turi sietis su tema).
7.1. Nuolat prisimink, kad tavo siekiamybė – suvokti teksto prasmę, – tekstas be pagrindinės minties arba idėjos – tik sakinių rinkinys.
7.2. Atsakymai į su tema, problema ir pagrindine mintimi susijusius klausimus paaiškės tik išanalizavus visą tekstą ir suvokus jo visumą.
8. Išnagrinėjus tekstą pagal klausimus ir pasiekus teksto prasmių sluoksnį – temą, problemą, pagrindinę mintį, vertybes – laikas redaguoti atsakymus, kad jie būtų aiškūs, tikslūs, glausti ir sklandus.
9. Atsakymai – kaip ir klausimynas – yra naujas, jau tavo sukurtas, tekstas, aiškinantis autoriaus parašytąjį. Jį perskaityk stebėdamas, ar neaptikai nelogiškumo, neaiškumo, tuščiažodžiavimo…
10. Nebūgštauk dėl laiko stokos: „mintis yra tokia greita ir tiek daug gali nuveikti per trumpą akimirką, jog būtų grynas aplaidumas neišnaudoti šios galios pagal paskirtį” (R.Dilienė, D.Kubilinskienė „Vaistai nuo baimės”).
11.1. Be abejo, per tiek metų tikrai įsidėmėjai, kad
• tema -tai tekste vaizduojamas gyvenimo reiškinys;
• problema – tai sudėtingas klausimas, uždavinys, kuris iškyla, svarstomas ir sprendžiamas žmonių veikla;
• pagrindinė mintis (idėja) – tai vertinimas gyvenimo reiškinio, kuris aptariamas ir analizuojamas, tai -teksto prasmė.
11.2. Atkreipk dėmesį, jog
• temą išryškina problema
• problemą-vertybių konfliktas,
• pagrindinė mintis išryškėja temą susiejus su problema.
• Suvok visų jų ryšį, nes tai yra teksto „šventoji trejybė” (R.Dilienė, D.Kubilinskienė „Vaistai nuo baimės”).
11.3. Jei primiršai ar jautiesi nepakankamai įgudęs samprotauti, pasikartok samprotavimo rūšis – aiškinimą ir jo modelius bei argumentavimą (plačiai – iš Z.Nauckūnaitės knygos „Teksto komponavimas: rašymo procesas ir tekstų tipai”, V, 2002, p. 105-132; glausčiau – iš V.Salienės, A.Smetonos „Lietuvių kalbos” vadovėlio XI—XII klasėms, V, 2004, p. 161-176).

Advertisements

,

  1. #1 by Nesvarbu on 2013/05/20 - 20:05

    Pagaliau ismoksiu atskirti tema ir pagrindine minti :PP

  2. #3 by rutelia on 2012/04/23 - 20:57

    Tikrai naudinga 🙂

  3. #4 by Eimantas Urbonas on 2011/11/24 - 21:12

    Radau naudingų dalykų 🙂

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s

%d bloggers like this: