Teksto analizė ir interpretacija

TEKSTO ANALIZĖ IR INTERPRETACIJA

TEKSTO INTERPRETACIJA TEKSTO ANALIZĖ
Tai aiškinimas. Nereikalauja išsamaus kūrinio ar jo dalies aprašymo. Galima išsakyti įspūdį, patirtą skaitant kūrinį, aprašyti tai, kuo kūrinys traukia, galima atsakyti į klausimą, ką apie kūrinį norėtum kitam pasakyti.2 dalys:

1. Objektyvi („KĄ GALI REIKŠTI MUMS IR KODĖL“).

2. Subjektyvi („KĄ TAI REIŠKIA MAN“).

Tai visumos skaidymas į dalis. Analizė apima kūrinio sandarą:1. Kalbėjimo situacija, subjektas/pasakotojas, pasaulio modelis (erdvės, laikai, atlikėjai), veikėjų sistema, kitimas (siužetas, vyksmas), kompozicija; pasikartojimai, skaitymas dalimis.

2. Prasmių ieškojimas („ką“ ir „kuo“ tekstas „sako“).

Analizės tikslas – atskleisti kūrinio visumos prasmę.


  1. Apie rašytojo kūrybą.
  2. Literatūros rūšis (lyrika, epas, drama).
  3. Žanras (eilėraštis, poema, apsakymas, apysaka, romanas).
  4. Literatūros kryptis, srovė (romantizmas, realizmas, simbolizmas).
  5. Kalbos tipas (epinėje prozoje – pasakojimas, dramoje – dialogas, monologas, lyrikoje – išpažintis, monologas).
  1. Ištraukos vieta kūrinyje ir literatūros procese.
  2. Aliuzijos (vaizdai, veikėjai primena kitus kūrinius, nuorodas į Antikos, Biblijos idėjų pasaulius, į tautosaką, mitologija) (užuominos).
  3. Kompozicija (eilėraščio – posmai, prozoje – pastraipos, dramoje – dialogas, monologas, scenos).
  4. Pasakotojas (pasakotojas – veikėjas, pasislėpęs už teksto pasakotojas, pasakotojas mato veikėjo akimis).
  5. Erdvė (vidinė – namo vidus, išorė – pasaulis, horizontalioji, vertikalioji erdvė ir t.t.).
  6. Laikas (istorinis, asmeninis, paros, metų laikas, konkretus, nekonkretus ir t.t.).
  7. Veiksmas (vidinio veiksmo plotmė) (ką žmogus jaučia, kaip jis jaučiasi).
  8. Teksto idėjos, problemos.
  9. Kiek tekstas svarbus istoriškai ir kokia jo šiandieninė vertė.
  10. Jūsų požiūris į šio teksto prasmę ir vertę.

————————————————————————————————————————————

TEKSTO TIPAI

 

Ką sakau / rašau? Koks mano tikslas? Teksto tipas
Pasakoju (nurodau kas, kur, kada, kaip atsitiko); apibūdinu (daiktus, vietą, asmenis), kad kiti geriau suprastų situaciją; svarstau, kaip ir kodėl tai atsitiko. Papasakoti įvykį, istoriją;paliudyti.

 

Pasakojimas
Apibūdinu (pagrindiniai bruožai, ypatingos detalės); aiškinu (veikimo principai); argumentuoju ir pasakoju (elgesio pavyzdžiai). Charakterizuoti, apibūdinti. Aprašymas
Analizuoju (įvykius, faktus ar procesus), pasitelkdama(s) pasakojimą, aprašymą ir argumentavimą; aiškinu, mokau. Ką nors paaiškinti, išanalizuoti, pamokyti. Aiškinimas
Ką nors teigiu arba neigiu, ir tam, kad įrodyčiau savo tiesą, aiškinu, pasakoju, apibūdinu. Įtikinti, kad kuri nors pozicija teisinga arba klaidinga. Argumentavimas